چگونه طراح لوگو موفق باشیم؟

آیا لوگو فقط یک علامته؟؟

لوگو وظیفه‌ی معرفی سازمان، شرکت یا شخصی را از طریق تصویر به عهده دارد. لوگو باید به‌سادگی شناخته و درک شود. لوگوها معمولاً شامل نمادها یا متن‌هایی با سبک خاص و یا هر دو هستند.

سه نوع لوگو وجود دارد که عبارتند از:
• اندیش‌نگاره یا ایدئوگراف
• تصویر‌نگاره یا حرف‌تصویری یا پیکتوگرام
• لوگوتایپ
لوگوهایی مانند نایک، مک دونالدز و اپل، یک وجه اشتراک دارند و آن این است که همگی چنان موفق هستند که دیگر نیازی نیست بگویید این لوگو نمایانگر چیست؛ هر جا که باشند، مصرف‌کنندگان انتظارات خاصی از آن‌ها خواهند داشت. این‌ها حکم سخنگوی شرکت خود را پیدا کرده‌اند.

لوگو قراره چه چیزی رو به مخاطب نشون بده؟

پشت طراحی لوگو یک روانشناسی نهفته است که به لوگوی شما اجازه می‌دهد ارتباط درستی با مصرف‌کنندگان برقرار کنید. لوگو دست روی احساسات مشتریان و مصرف‌کنندگان محصول شما می‌گذارد و باعث می‌شود که بیشتر فکر کنند.در واقع شاید بتوان گفت لوگو قرار نیست چیزی را به مخاطب نشان دهد؛ بلکه قرار است شما را برای مشتری متمایز و به یاد ماندنی کند. برخی سعی دارند با لوگوی خود محتوای کسب و کارشان را نشان دهند و برخی می‌خواهند هدف و خط‌و‌مشی کسب‌و‌کارشان را معرفی کنند.

اصول موثر در طراحی لوگو چی هستن؟

فراموش نکنید تنها لوگویی که به خوبی در مورد طراحی‌اش فکر شده باشد می‌تواند به شکلی هدفمند در رشد کسب‌و‌کار شما مؤثر واقع شود. در اینجا هفت اصل پایه‌ای که طراحان لوگوی حرفه‌ای باید مد‌نظر قرار دهند را بیان می‌کنیم.
1. طرح باید ساده باشد
لوگوهای ساده بهتر مورد توجه قرار می‌گیرند و به خاطر سپرده می‌شوند. سادگی چیزی است که در لوگوی برندهای معروف به خوبی دیده می‌شود. برندهایی مثل هوندا، نایک، مک دونالدز و کوکا شاهدان زنده‌ی این اصل هستند.
2. به یاد ماندنی بودن
مسئله این است که هیچ کس بیشتر از یک ثانیه به لوگو نگاه نمی‌کند. بنابراین باید طوری طراحی شود که به یاد بماند. اگر طرح لوگو ساده باشد بهتر در خاطر می‌ماند. رنگ نیز نقش بزرگی در به یاد ماندنی ساختن لوگو ایفا می‌کند.
3. لوگو باید انعطاف پذیر و انطباق پذیر باشد
در کسب و کار خود لوگو را از روی کارت ویزیت گرفته تا روی بیلبورد استفاده خواهید کرد؛ بنابراین لوگوی شما در ابعاد مختلف ظاهر خواهد شد.
4. لوگو باید مناسب باشد
لوگو باید به شکلی انتحاب شود که نماینده‌ی کسب و کار مورد نظر باشد. به عنوان مثال نمی‌توانید از رویه‌ی حرفه‌ای سیاه برای برند لباس کودکان استفاده کنید بلکه بهتر است یک رویه‌ی رنگی که جلب توجه می‌کند برای آن انتخاب کنید.
5. لوگو باید مدرن اما بی‌زمان باشد
اگرچه در طراحی لوگو باید از شیوه‌های مدرن طراحی بهره بگیرید اما یادتان باشد که لوگو نباید فقط از مد روز پیروی کند وگرنه بعد از چند سال از مد افتاده و قدیمی به نظر خواهد رسید.
6. لوگو باید متفاوت و منحصر به فرد باشد
نگاهی به رقبای خود بیندازید و بعد دنبال لوگویی بروید که شبیه هیچ کدام از آن‌ها نباشد. باید در نگاه اولی که مخاطب به کسب و کارتان می‌اندازد، نسبت به رقبا متمایز به نظر برسید. لوگو بهترین راه ایجاد این تمایز است. با این که همه از اصولی خاص پیروی می‌کنند، اما باید به نتیجه‌ای متفاوت و خاص برسید.
7. تایپوگرافی (فونت)
تایپوگرافی لوگوی شما باید ویژه باشد. نباید از فونت‌های رایج استفاده کنید؛ چون باعث می‌شود لوگوی شما بی‌روح به نظر برسد و توجه بیننده را جلب نکند.

برای طراحی لوگو با چه تئوری‌هایی باید آشنا باشیم؟

امروزه تبلیغات به ابزاری برای اداره‌ی جهان تبدیل شده است. مردم چیزهایی را می‌خرند که به آن‌ها حس شادی، ناراحتی، هیجان، امنیت و غیره بدهد. لوگوی شما می‌تواند این حس‌ها را در آن‌ها ایجاد کند؛ بنابراین لازم است با نماد شناسی آشنا باشید.
برای اینکه بتوانید روانشناسی لوگو را درک کنید، باید بدانید برای چه کسی لوگو را طراحی می‌کنید. افراد مختلف احساسات متفاوتی نسبت به یک چیز واحد دارند. تئوری رنگ یکی دیگر از مهم‌ترین تئوری‌هایی است که می‌تواند در طراحی لوگو به شما کمک کند، چرا که به شما شناختی از مخاطبان مختلف و زمینه‌های متعدد هر کسب و کار می‌دهد.

برای لوگوهای مختلف چه رنگهایی مناسبه؟

پاسخ کوتاه روانشناسی رنگ‌هاست. انسان به تصویر بیشتر از متن ساده توجه می‌کند چون مغز ما تصاویر را بهتر از متون پردازش می‌کند؛ یعنی بیش از 60 هزار بار سریع‌تر. با انتخاب رنگ مناسب می‌توانید احساس‌های مورد نظرتان را به مخاطب منتقل و خود را در ذهن او ماندگار کنید. برای مثال وقتی به نتفلیکس فکر می‌کنیم، رنگ قرمز، به فیس بوک؛ رنگ آبی، به استارباکس؛ رنگ سبز را در ذهنمان تداعی می‌ کند.

باید با لوگوهای موفق و ناموفق آشنا شویم، چرا؟

با قدرت وب و با توجه به اینکه چشمان بیشتری لوگوی شما را می‌بینند، مهم است که کسب و کارها پیام منحصر‌به‌فرد خود را منتقل کنند. کوچک‌ترین خطایی در انتقال این پیام تبدیل به یک اشتباه شده و تاوان آن شکست خواهد بود. از آنجا که بهترین راه برای جلوگیری از اشتباه این است که از تجربه‌ی دیگران استفاده کنید، بنابراین خوب است لوگوهای موفق و ناموفق را بشناسید تا بدانید برای موفقیت چه کاری باید انجام دهید و چه کاری را نباید انجام دهید.

یک طراح لوگو باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

مهم‌ترین ویژگی برای طراح لوگو خلاقیت است؛ چرا که لوگو یعنی خلق اثری ماندگار، تاثیرگذار و متفاوت. طراح لوگو باید دیدی وسیع و ذهنی پویا داشته باشد. همچنین باید صبور باشد چرا که طراحی لوگو کاری زمان‌بر است و گاهی شاید لازم باشد چند روز درگیر آن شود؛ بنابراین نباید عجول باشد.

چگونه یک طراح لوگوی حرفه‌ای باشیم؟

طراحان لوگو نیاز است که 5 مهارت اصلی داشته باشند؛ از مهارت‌های ساده‌تر مثل ارتباط و خلاقیت گرفته تا مهارت‌های سخت‌تر مثل تایپو‌گرافی و ...
1. خلاقیت
داشتن خلاقیت به طراح لوگو کمک می‌کند طرح‌هایی یکتا و جذاب طراحی کند.
2. ارتباط
کلید خلق محصول موفق این است که بفهمید مشتری از لوگوی طراحی شده چه می‌خواهد. در عصر دیجیتالی امروز مردم نمی‌دانند چگونه با هم حرف بزنند. داشتن توانایی خوب شنیدن، پردازش بازخورد و توضیح عناصر طرح بدون اینکه خیلی وارد بخش‌های فنی شود، می‌تواند امتیاز خوبی برای یک طراح لوگو باشد.
3. تایپوگرافی
زبان نوشتاری به ‌کار گرفته شده در طراحی لوگو علاوه بر خوانایی باید بیننده را نیز جذب کند.
4. برند سازی
طراحان گرافیک برای اینکه بتوانند نیازهای مشتری را درک کنند، باید اول برند او را درک کنند. برند‌سازی در شبکه‌های اجتماعی طراحان گرافیک را در بخش‌های مختلف این صنعت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
5. ارائه دادن
طراح گرافیک باید بتواند داستان برند را در ذهنش بسازد و داده‌های پیچیده را گرفته و با بیانی واضح، طوری که مشتری بتواند هضم کند، ارائه دهد.

برای طراحی لوگو چه اطلاعاتی در مورد مشتریان باید داشته باشیم؟

برای طراحی لوگوی یک کسب و کار لازم است درباره‌ی موضوعات زیر آکاهی داشته باشید:
• دلیل آغاز کردن کسب و کارش چه بوده است؟
• باورها و ارزش‌هایش چیست؟
• چه کارهایی را بهتر از رقبایش انجام می‌دهد؟
• چه چیزی او را از بقیه‌ی رقبایش متمایز کرده است؟
• سه کلمه‌ی کلیدی که خودش برندش را با آن توصیف می‌کند؟

فونت مناسب باید چگونه باشد؟

فونت بخش تکمیل کننده‌ی لوگو محسوب می‌شود. انتخاب درست فونت می‌تواند بر مزایای لوگوی شما بیفزاید؛ ولی فونت نامناسب باعث می‌شود پیام مد نظر شما به مخاطب منتقل نشود. برای انتخاب بهترین فونت‌ها برای لوگو به چند مورد توجه کنید:
1. فونت باید ساده باشد
لوگویی که فونتِ تر‌و‌تمیزتری دارد، ساده‌تر روی محصولات مختلف چاپ می‌شود. یادتان باشد که قرار است لوگو کوچک و بزرگ شود؛ پس لازم است که لوگو به شیوه‌ای طراحی شود که با بزرگ کردن سایز آن کیفیت اُفت نکند و با کوچک کردن آن نیز المان‌ها و جزئیات محو نشوند.
2. ببینید رقبا از چه فونت‌هایی استفاده کرده‌اند
هدف از این کار تقلید نیست بلکه می‌خواهید آنالیز کنید که راه حل‌های آن‌ها هوشمندانه بوده است یا نه. سعی کنید از تجارب و لوگوهای موفق‌تر بیاموزید، چرا که بررسی لوگوهای سطح پایین از انتظارات شما برای لوگویتان کم خواهند کرد، در نتیجه به یک لوگوی بد هم راضی خواهید شد.
3. فونت باید هویت برند را نشان دهد
فونت باعث می‌شود که لوگو به یادماندنی و قابل تشخیص باشد. ببینید کدام فونت برای شرکت شما مناسب‌تر است. بررسی کنید که آیا فونت انتخابی‌تان جدی، رسمی، مرتب و منظم است یا نشان دهنده‌ی بی‌حواسی و بی‌نظمی است؟ مدرن و نو بودن را انتقال می‌دهد یا سنتی و محافظه‌کاری را بیان می‌کند؟ توجه کنید که صنایع مختلف ارزش‌های مختلف دارند که از طریق فونت‌های مختلف انتقال می‌یابند.
4. در استفاده از تعداد فونت افراط نکنید
یک فونت یا نهایتاً دو فونت کافی است. فونت‌های بیشتر زشت و شلوغ به نظر می‌رسند و باعث می‌شوند مشتریان اعتمادشان را به شما از دست بدهند. شرکت‌های بزرگ فقط بر یک فونت تکیه می‌کنند. شرکت‌های کوچک‌تر از فونت‌های مختلف برای اسم شرکت و شعار خود استفاده می‌کنند.
5. از فونت‌هایی که مُد می‌شوند استفاده نکنید
عمر مد کوتاه است. چیزی که امروز مد می‌شود فردا به دست فراموشی سپرده خواهد شد. اگر می‌خواهید کسب‌و‌کارتان سالیان سال دوام پیدا کند، گول مد را نخورید. فونتی را انتخاب کنید که ارزش‌ها و ویژگی شرکت شما را نشان می‌دهد.

چگونه باید عناصر مناسب برای طراحی یک لوگو را پیدا کنیم؟

قبل از شروع طراحی لوگو باید چند مورد را مد نظر قرار دهید:
• شخص یا شرکتی که می‌خواهید برای آن طراحی لوگو انجام دهید، نماینده‌ی چه چیزی است؟
• می‌خواهد چه بگویید؟
• داستانش چیست؟
• بازار هدفش کدام است؟
• چه چیزی او را منحصر به فرد می‌کند؟
قبل از شروع طراحی باید خلاصه‌ای تهیه کنید. تحقیق یکی از بخش‌های مهم کار است. شما باید بعد از پیدا کردن پاسخ سوال‌های بالا، در مورد رقبای آن شرکت نیز تحقیق کنید و ببینید آن‌ها در بازار چه می‌کنند. مدها، سلایق و گرایش‌های مختلف را بررسی کنید تا مطمئن شوید که طرحتان به ثمر می‌نشیند.
بعد از اینکه کارهای بالا را انجام دادید، پایه‌های طراحی لوگو شکل می‌گیرند و مفهوم ساخته می‌شود. حال که به مفهومی دست پیدا کردید، می‌توانید آن را بیارایید یا ویرایش کنید و بر روی بهبود انتقال مفاهیم از طریق آن، کار کنید. برای این کار باید شروع به ایده‌پردازی کنید، سپس مفاهیم و ایده‌های خود را ارزیابی نمایید و مشغول طراحی و نهایی کردن ایده‌ی خود ‌شوید.